Luxor Egypte - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu Luxor Egypte - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu

Luxor Egypte

Blijf op de hoogte en volg Wytze

18 September 2012 | Egypte, Luxor

Tja en zo hebben we alweer 6300 km gereden. Gister aangekomen in Luxor na eergister de pyramides gezien te hebben.

Sinds Tripoli, dus weer erg veel km gemaakt en weer veel gezien.
De dag na Tripoli, Leptus Magna bekeken, erg oude Romeinse stad echt super mooi, daar rond gelopen met een gids zo verschrikkelijk groot. Was wel een hoogte punt. Daarna naar Misrata en weer door naar Benghazi waar net de Ambassadeur van Amerika was vermoord. We kwamen aan en werden wederom met open armen door de Libiers ontvangen, was eigenlijk wel de hele reis zo. Echt een fantastisch land en super gastvrij. Je ziet overal nog de gevolgen van de oorglog in kapot geschoten huizen en tanks. Veel chechkpoint met jonge kerels met ak47 en grote kanonnen op een pickup.
Cyrene en Appolonia waren nog oude griekse steden ook erg gaaf.
Toen grens met Egypte, nummer plaat terug gegeven, borg terug gekregen, was in een uurtje geregeld ;). Daarna Egypte tja andere boel, vluchtelingen kamp op grens, smerig veel sjappies, geld wisselaars. Daar na 2 uur visum geregeld, door naar douane, auto laten checken, ok, toen nummerplaat regelen, van het ene hokje naar het andere en na 2,5 half uur heen en weer lopen en 120 euro lichter Egyptische platen en verzekering. Was inmiddels alweer 6 uur, dus tijd om van de grens weg te komen. Na 50 km de woestijn in en heerlijk gekampeerd en gekookt.

Volgende dag nog een keer zwemmen in middelandse zee, en hup door naar Cairo. 100 km voor Giza weer kamperen en volgende ochtend naar pyramides, echt super mooi. Gister dus in luxor aangekomen nadat we door een paar kleine dorpjes waren gereden waar echt nooit toeristen komen, staat binnen 2 min 200 mensen/kinderen om je heen. Echt super mooie akkerstjes, sorghum, mais, pindas, olifants gras, buffels koeien en geiten.
Die nacht super gastvrij geslapen op een politie bureau, in de bush vonden ze te gevaarlijk voor ons...Nu vanochtend luxor east bank bekeken, beren toeristen maar toen gingen wij alweer weg.
Nu even een dagje relaxen dus geen 8-10 uur in de auto, Heerlijk hebben we beide ook even nodig.
Morgenochtend weer om 6 uur naar Valley of kings en dan naar Aswan kijken of het wachten wordt op een ferry of door rijden met de auto. Nu 36 graden en in Aswan 40 graden dus we zijn behoorlijk aan het koken.

fotos via facebook zal proberen nog een linkje te plaatsen

• 18 September 2012 - 17:24

Hedwig:

Mooi verhaal wytze!!

• 18 September 2012 - 19:18

Els:

Kilometervreters. Zoveel in de auto en dan toch nog veel zien.
    Je beschrijving van Egypte neemt me weer mee terug naar oktober 2010 toen wij daar op vakantie waren, nog net voor de Arabische lente. Prachtige reis. Ik zou zo weer even naar je toe geflitst willen worden.

• 18 September 2012 - 19:42

Daniël:

Seht gut aus!

• 18 September 2012 - 20:15

Lamkje:

Het eten koken ziet er goed uit, leuke fotos

• 18 September 2012 - 23:01

Huuske:

Jongens!

Mooie verhalen, avontuurlijke reis man, te gek! Hier alles top! Huuske gaat samenwonen, nog 2 week, zondag a.s laatste borrel in de vinkebar! Proost mee dudes : )

• 20 September 2012 - 12:15

Jan En Ans Jager:

Hoi reizigers,
    Jullie hebben al meer zand gezien dan wij door de Sahara. Heb je nooit vast gezeten?
    We hopen dat de rest van jullie reis ook zo vlot verloopt.

• 27 September 2012 - 12:15

Elsbeth:

Hallo Wytze, wat een tocht, ik kwam net terug van vakantie en heb snel jullie verhaal gelezen. Heel bijzonder allemaal. Ik hoorde dat je nog even op de boot moest wachten en aan het duiken bent. Goede reis verder met de boot en dan weer door de woestijn. Veel groeten van Elsbeth

• 29 September 2012 - 12:08

Nynke:

Hoi Wytze,
    Vanochtend via telefonisch contact met Lamkje over je reis gehoord en adres gekregen om je te volgen. Stoere auto, bijzondere belevenissen, dus je hebt er een volger bij.
    Groet, Nynke

• 29 September 2012 - 21:06

Loek Vermeulen:

Super reis die jullie ondernemen.
    Wij gaan a.s. dinsdag 2 oktober naar Libie. En ontmoeten daar 2 Nederlandse trucks die ieder los van elkaar naar Cape Town onderweg zijn. Dus die zitten wel een aantal weken achter jullie.
    1 Truck heeft geen enkele haast. en de andere wel een beetje maar reizen eerst nog met ons rond in Libie voor 2 weken. Trucks rijden dan samen vanaf Leptis Magna naar Egypte.
    Leuk hoe jullie schrijven en hoe enthousiast jullie ontvangen zijn in Libie. Wij waren en nog in februari en ook in maart en hebben dezelfde ervaring.
    Andere kennissen van ons zijn sinds vandaag onderweg uit Addis Abeba met een Landcruiser naar Sudan, Egypte en dan Libie. Dus die komen jullie dan wel tegen.
    Iedereen wil graag weten hoe het gaat in Aswan. Rijden kan niet volgens ons. Wel tot Abu Simbel maar je komt de grens niet over. 40 jaar geleden waren wij er ook op ons reisje rondom Afrika. Sindsdien niets verandert.
    Als we een (normaal) email adres krijgen dan kunnen we namen en telefoonnummers uitwisselen.
    Nou heel veel succes jullie. Super gaaf.
    met vriendelijke groeten Loek en Linda

• 30 September 2012 - 10:29

Wytze:

Stuur een email naar mijn naam @gmail.com zonder gekkig heden.
    GR Wytze

PS Aswan is redelijk rampzalig maar kan je via de mail wel wat telefoon nummbers geven die handig kunnen zijn. En egypte is niet het lekkerste land wat bureaucratie betreft.

• 23 Oktober 2012 - 17:14

Griet W:

hoi wytze , een pracht reisverslag van jullie. ik ben vorige week 1 dag naar groningen, minder specticu laar, geweest, omdat eric in het land was voor 1 week. was ook leuk. daarna nog in rotterdam met z``

• 23 Oktober 2012 - 17:14

Griet W:

• 20 Januari 2014 - 16:29

Kaspars Sunins:

Nice trip you had! Please contact me via email.