Luxor - Addis Ababa - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu Luxor - Addis Ababa - Reisverslag uit Luxor, Egypte van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu

Luxor - Addis Ababa

Door: Wytze

Blijf op de hoogte en volg Wytze

23 Oktober 2012 | Egypte, Luxor

Na een dag uitrusten in Luxor de volgende ochtend, vroeg naar de Valley of kings. Mooie tombes en hiërogliefen bekeken. Het werd alweer snel warm dus maar weer door naar Aswan waar we de boot wilden nemen naar Sudan. Na heel veel onduidelijkheden en heel veel wachten, en ook een poging van ons om de weg naar Sudan te nemen. Lukte het niet om op te boot te komen. En oh ja we hadden nog geen Visa van Egypte konden we wel in Aswan halen, tja na 100 loketten en personen gezien te hebben en 150 km gereden te hebben van hot naar her, geen visum! En zonder visum kom je het land niet uit... Uiteindelijk via een reisbureau twee visums overlaten komen uit Luxor. Niet op de boot en we hebben nog een week voor Theo weer naar huis moet, dus hop op naar de rode zee om te duiken. Theo heeft zijn padi gehaald en ik heb 3 duiken gemaakt, super mooi daar bergen super mooie vissen, koraal, en schildpadden. Daar ook besloten dat Theo naar huis vliegt om weer aan het werk te gaan en dat ik alleen verder rij naar Ethiopie. Afscheid genomen van Theo, wat een trip hebben we samen gemaakt echt geweldig.

De olie peilen even laten checken en kwam er achter dat de radiator toch iets teveel ging lekken, alleen te repareren in Aswan, dus hub weer een dikke 500 km rijden. In Aswan radiator voor 20 euro dicht laten lassen. Toen kon ik gelukkig wel op de boot na nog 3 dagen wachten, kosten nog wel heel veel geregel, en een heleboel gesodemieter, de ambassade nog gebeld en toen ging er opeens van alles lopen.
Er waren ook twee andere overladers, dus het avontuur op de ferry was ook een heel avontuur, meer dan 800 man op een boot voor 300 max, maar ja dat kan in Afrika. Na een hele dag laden van goederen (wasmachines, koelkasten, pannen, kleding, schoenen etc) vertrokken we avonds om 18.30. 25 uur boot, en we waren in Sudan. De auto gaat op een aparte barge(boot) en die vaart wat langzamer, dus moet je nog twee dagen in Halfa a 40+ graden wachten... Geen zin in dus, taxi gepakt naar Karima met twee britten en dan langzaam weer terug naar Wadi Halfa.
Daar kwam onze auto al snel aan, dus toen de auto van de barge afrijden, met 40 cm hoogte verschil, en de customs die om 16.00 uur dicht ging. Veel stress en gevloek, maar om 17.00 uur eindelijk al het papier werk gedaan en hop welkom in Sudan.

Sudan: super vriendelijke mensen, weinig mensen, en veel steen en zand en de Nijl. Langs de Nijl is het super mooi en de woeste woestijn is indrukwekkend. In Karima ook piramides bekeken en tombes, daarna door naar Meroe vlakbij Khartoem, nog mooiere pyramides lekker in de woestijn kamperen.

Nog een paar uur offroad gereden samen met twee britten, naar een punt waar in 1885 de britten gevochten hebben met de Sudanezen. Was erg leuk offroad rijden, maar moesten natuurlijk eerst toestemming van de politie hebben, lukte na twee uur. Dus toen gas, door diep zand, rots, akkers, etc heen super mooie tocht. Maar ook erg zwaar voor auto. Stuurbekrachtiging seal ging kapot, dus laatste stuk naar Kharoteom was het iets zwaarder sturen.

In khartoem bij de ouders van Ali (huisgenoot in Utrecht) kunnen slapen, erg leuk om te zien hoe ze daar woonden, met de broer en neef de stad verkend. Je ziet hoe de blauwe en witte Nijl samen komen. Verder is het erg warm in Sudan en ook in Khartoem, lekker koffie drinken aan de Nijl.

Naar Ethiopie, om 6 uur op en om 22.30 kwam ik aan bij Kim en Tim aan lake Tana, samen opgereden met twee britten. Dit was dus een onwaarschijnlijk lange dag.... Maar het voelde als een soort van thuis komen in Ethiopie.
Daarna nog twee dagen, naar Lalibella, waar de kerken staan uit rots gehakt als je ethiopie ziet zie je deze bijna altijd wel. Daarna hop door naar Addis. Daar kwam ik 12 oktober aan, lekker biertje drinken en alle vrienden weer even zien.

Erg veel gezien in 6 weken, erg veel autorijden totaal 12.000 km. Maar wat een avontuur.

Nu te gast bij Vinne en Janneke, en weer een beetje rondkijken in Addis en kijken of het nieuwe project ook weer gaat beginnen. Morgen even bij wat boeren langs, en zo langzaam het leventje hier in Addis weer oppakken.

• 23 Oktober 2012 - 17:19

Elsbeth:

He Wytze, leuk zeg om je verslag te lezen, wat een tocht! Heel bijzonder en ook heel knap om dat laatste stuk in je eentje te rijden. Nu bijkomen van alles denk ik. Salaam! Elsbeth

• 23 Oktober 2012 - 19:14

Els Koch:

Hoi Wytze,
    Wij denken hier in Nederland dat we bureaucratisch zijn - een provincie bijvoorbeeld ;-) -, maar in Afrika is het wel een graadje erger.
    12.000 km wat een klere end, maar wat heb je veel gezien. Ik ga zo eens rustig al je foto's bekijken.
    Het zal wel ff schakelen zijn van het avontuurlijke trekken naar weer 'gewoon' werken.
    Leuk dat je ons op de hoogte hebt gehouden. Blijf dat zo meteen ook doen.
    Succes voor de komende periode. Groet, Els.

• 24 Oktober 2012 - 09:42

Klasien:

Hé Wytze,

Wat een belevenissen! En een hoop gedonder.... Maar, dat maakt zo'n reis juist memorabel. :-)
    Geniet van je verblijf in Addis en succes met je project!

Groetnis út Boalsert