Namibie, Botswana en Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu Namibie, Botswana en Zambia - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu

Namibie, Botswana en Zambia

Door: Wytze

Blijf op de hoogte en volg Wytze

06 Januari 2010 | Zambia, Lusaka

Na vele zonnige dagen nu toch een echte regentijd dag, gisteravond begon het te regenen en het regent nu met ruime tussen pozen. De boeren hier verlangden echt naar wat regen zodat de mais nog wat beter kan gaan groeien.

Dit is een super snelle samenvatting van waar en wat we allemaal gedaan hebben.

16 december zijn Marc en ik aangekomen in Windhoek (Namibie). Marc had 4 maanden stage gelopen in Hermanus (vlakbij kaapstad). In windhoek een huurauto opgehaald, kampeersullen gekocht en planning gemaakts wat we ongeveer zouden gaan rijden.
's Avond in de backpackers kwamen we toevallig nog twee wageningense meiden tegen die we niet kenden, die wouden wel mee. Dus plan gemaakt en volgden dag op stap.

Eerst Saossuvlei, erg grote duinen, als je reklame ziet over Namibie zie je deze duinene voor je, echt heel erg groot. Bij dune 45 zonsondergang, erg mooi. Zo veel zand/duinene en geen water, het was er dan ook erg warm.

Daarna swapkopmund, erg duitse plaats, kun je in het duits je bier en eten bestellen. Ook nog appelsturdel gehad midden in de woestijn, rij je 4 uur door het zand en er groeit hier en daar een struikje echt landscahppen waar je mond van open valt.

Even quadbiken door de duinen in Swakupmund en daarna door naar de desert elephant bij Brandberg, schitterdende lodge, alleen geen olifant. Daarna door naar etosha, echt geloof dat het wildpark net zo groot is als nederland.

Veel wild gezien, 12 leeuwen die aan een springbok hangen en je ziet alle poten kop uitmekaar gereten worden echt heel bijzonder. op een avond bij een waterwhole bij de camping kwam een rhino met jong even langs, dus letterlijk op 5 meter afstand, erg mooi, rhino ziet niks maar hoorde ons wel en ging even met zijn poot stampen ;).
Verder olifant, giraffe, zebra, bokkies, kudu en nog veel meer.

In botswana, nog een canotripje gemaakt de bush in, zelf op kampvuurjte koken en op walking safari, langs olifant met jong, dus erg gevaalijk, was echt super mooi. Heerlijk weg van de beschaving.

Daarna door gegaan richting, Livingstone in Zamibia. Daar samen met een gedeelte van de Familie Muijs in de waterfront oud en nieuw gevierd. En oudjaarsdag geraft, wat natuurlijk heerlijk was, 1 keer om en 3of 4 keer de boot uit getipt en elke keer een slokje zambezi water genomen.

Afgelopen weekend in Lusaka aangekomen. En gelijk doorgegaan naar koppa, bij mpika in noord Zambia daar is Arjan een palm plantage aan het opzetten, bijna 1600 ha palmbomen zijn geplant, erg indrukwekkend. Heel groot.

Morgen vlieg in naar Kili Airport (Arusha Tanzania) en ga ik de familie Koster weer eens opzoeken.

Zal eens kijken of het lukt om nog wat fotos te uploaden.

Succes met de sneeuw en kou in Nl, het is hier nu ook koud met 19 graden ;), Arusha zal wel weer wat warmer worden.

Groeten uit het warme en heerlijke Afrika!!

• 06 Januari 2010 - 14:09

Els:

Ik had niet gedacht dat er op de valreep nog verslagen zouden komen.
    Goed van je te horen.
    Het is wel wat anders dan het ingedommelde Werkhoven. Het is hier bar stil zonder jou en we missen je hulp bij het soldaat maken van heel veel eindejaarslekkers dat hier afgeleverd is.
    Vermaak je nog verder die laatste tien dagen.

• 06 Januari 2010 - 15:14

Jelmer:

Ha Wytze !

Ik vroeg me al af of er nog eens een verhaal zou komen..... ;)
    Zo te lezen gaat het allemaal prima daar !
    Geniet ervan en zie je wel weer in Utrecht / Eindhoven / Bolsward.

Groeten !
    Jelmer

• 06 Januari 2010 - 16:02

Maike:

Hee Wytze,

Wat een ongelofelijk jaloersmakende verhalen zeg! En wij hier maar keihard werken, sneeuw ruimen, autoruiten krabben, etc.! :-)

Maarreh, 't is je gegund hoor! Geniet ervan!

Groetjes Maike

• 06 Januari 2010 - 17:53

Wytze:

Nou neef dat ziet er weer mooi uit.
    Geniet van alles.
    Wij gaan Lamkje morgen feliciteren
    Genietje en Oant sjen

• 06 Januari 2010 - 18:37

Griet Werkhoven:

hoi wytze net je moeder gefeliciteerd met 55 jaren.ook het nieuwtje verteld dat er bij eric en anne 2 babys komen als alles hopelijkgoed gaat.nog een weekje en je bent ook weeer in de sneeuw, geniet nu nog maar van het mooie weer en landschap groetjes griet

• 06 Januari 2010 - 18:37

Griet Werkhoven:

• 07 Januari 2010 - 10:18

Nout:

die Wytze! zit ie gewoon weer in Afrika te chillen! groetjes van Barak Boom!

• 08 Januari 2010 - 10:04

Wytske:

Zo, die zandduinen kunnennu innl.sneeuwduinen voorstellen!Op 7 jan. je mem gefeliciteerd.Een rondje over de besneeuwde weilanden gemaakt.Ook wild gezien!!wel 15 hazen!Geniet Wytze,hopelijk zonder veel vertrag.aangekomen in Arusha,grt.aan Niels Evert en Wytske.

• 13 Januari 2010 - 20:32

Herman En Elsbeth:

hee dat is leuk, Lamkje zei dat ik wat kon lezen over je reis. Dat ziet er weer helemaal fantastisch uit, veel gezien zeg. Wij zijn ook in die buurt van Zambia geweest. Zijn erg benieuwd naar je verhalen. Safari njema, kwaheri ya kuonana