Addis week 1 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu Addis week 1 - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu

Addis week 1

Door: Wytze

Blijf op de hoogte en volg Wytze

12 Juni 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Ja die eerste week is alweer voorbijgevlogen sinds ik vorige week zaterdag op het vliegtuig stapte.

Na een goede vlucht werd ik door Joep opgepikt en gingen we voetbal kijken met een stel andere Nederlanders. Er wonen hier veel nederlanders die in de bloemen en boontjes werkzaam zijn.

Zelf woon ik samen in een huis met Joep, het is een mooi huis en we hebben een grote tuin, waar we eerst 3 schapen hadden lopen. Gister hebben we 1 schaap geslacht, omdat die zijn klauw bijna kwijt was door een strop. Dus morgen lekker lam eten.

Eerste indruk van Addis is dat het een erg grote stad is, wonen ook 5 miljoen mensen. En het mooie is dat het hier relatief veilig is, mensen zijn erg vriendelijk en erg trots. Ben nog geen een keer echt lastig gevallen met jongens die je van alles willen verkopen en erg opdringerig kunnen zijn, zoals je in veel andere Afrikaanse landen wel hebt.

In Addis zitten erg veel NGO's, VN, Afrikaanse Unie, World Food programme en Ethiopie is een van de kernlanden van nederland waar de ambassade nog blijft en de komende jaren wordt ingezet op food security en nog een aantal andere thema's.

Deze week de stad verkend, telefoon geregeld en een dongel voor internet. Woensdag en donderdag had SNV (een ngo die zich bezig houd met ontwikkelinssamenwerking) een afsluitende conferentie in het Sheraton (heb je niet echt het idee dat je in afrika bent).
Het ging over de value chain approach, hoe kun je producten verwaarden. Daar met veel mensen kennis gemaakt die ik de komende maanden nog wel veel zal treffen.

Gister naar twee boeren geweest in Debre Zeit, 40 km buiten Addis, wel 1000 meter lager dus veel warmer dan Addis.
De eerste boer willen op termijn 200 koeien gaan melken zie ook hun blog :

Daarna naar Genesis farm, waar ze 50 koeien melken in een aanbind stal. Is een van de betere bedrijven in Ethiopie schijnt.

Allemaal erg leuk om even de stad uit te zijn geweest, en te proeven waar ik de komende maanden mee aan slag ga. We gaan rondom addis 20-30 bedrijven selecteren, waar we data van willen verzamelen en op termijn advies aan te kunnen geven. En om te weten wat de grootste uitdagingen zijn om op te gaan lossen.

Vanochtend was het erg mooi en zonnig weer, nu regent het erg hard, in 15 min al 5 mm.

Ok dat was het verslag van de eerste week.

• 12 Juni 2011 - 12:14

Els Koch:

Hi Wytze,

goed om van je te horen. We hebben je de afgelopen week herhaaldelijk genoemd, ons afvragend hoe je zo'n eerste week zou doormaken.
    Je hebt je boeltje netjes achter gelaten. Het is alsof je van de aardbodem verdwenen bent: er is geen keer voor je gebeld. Je hebt je relatie goed op de hoogte gesteld. En Linda heeft je mappen opgehaald, dus ook in die zin herinnert niet veel aan je. Gek hoor.
    Het heeft hier de afgelopen week wel regelmatig geregend, maar niet die hoeveelheden die jij noemt. Plaatselijk wel overlast (bij voorbeeld Arnhem en, dichterbij, Wijk bij Duurstede), maar op de meeste plaatsen moet nog veel vallen om de groei erin te krijgen.
    We blijven je volgen en later deze week hoor je nog wel van ons.
    Vermaak je.

• 13 Juni 2011 - 06:34

Theo:

Ha die Wytze,
    Goed om van je te horen en te horen dat je je stekje gevonden hebt. Natuurlijk hadden we daar alle vertrouwen in, maar je weet het toch nooit met die gekke Afrikanen. Mooi huisje en het eerst schaap alweer geslacht. Goed bezig. Ik ben benieuwd naar de rest van je verhalen en hoop dat je je nog een tijdje gaat vermaken in Addis. Ik heb nu al zin om langs te komen. Maar je zult de komende tijd wel druk zijn met het opstarten van je project. Veel succes en we houden je site in de gaten!!!
    Groeten Theo

• 13 Juni 2011 - 14:50

Jelmer:

Hey Wytze,

Goed om te lezen! Blijf vooral doorgaan met deze updates. Zo te zien/lezen heb je een mooi plekje gevonden daar. Heel veel succes en plezier met je werk!

Groeten Jelmer

• 13 Juni 2011 - 14:56

B.:

Ha neef! Hoe ist? goede verhalen en al weer lekker bezig zo te lezen! Ben benieuwd naar de volgende story's... je hebt iig een mooi plekkie daaro! alvast heel veel gelukwensen voor je beursday en maak er een mooie dag van! hartelijke groeten út 't Veen

• 14 Juni 2011 - 07:59

Buurman:

He (verre) Buur,

Ziet er goed uit! Was geinig om je via skype te spreken. Veel plezier met alles en spreek je snel weer!

• 14 Juni 2011 - 08:39

Lamkje En Henk:

Hoi Wyze,

Gefeliciteerd met je verjaardag, we zullen vanavond even op je gezondheid en je leven in Addis toosten.
    Henk zit op de trekkker en is de eerste terp aan het maaien.
    Groet, Lamkje

• 14 Juni 2011 - 12:06

Evelyn:

Hey Wytze,

Gefeliciteerd met je verjaardag! Ik wens je een gezellige dag toe. Leuk dat je je belevenissen weer wereldkundig maakt. Veel plezier daar!

Groetjes Evelyn

• 14 Juni 2011 - 17:12

Theo:

Oetze! Van harte gefeliciteerd met dien verjaardag! Maak er een mooie avond van! groeten Theo

• 14 Juni 2011 - 17:28

Herman En Elsbeth:

Lieve Wytze,
    Hallo daar in Addis. Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Hopelijk ben je lekker aan het bier. Ik hoorde net van Lamkje dat je weer een website hebt, dus snel gekeken. Leuke eerste impressies. Spannend zo'n nieuwe omgeving. Heel veel groeten van Herman en Elsbeth

• 14 Juni 2011 - 19:45

Wouter:

Ha Wytze,
    gefeliciteerd met je verjaardag!
    Ik zal een biertje op je gezondheid drinken!

geniet van de regentijd, want hier is het nog erg droog

groet, Wouter

• 17 Juni 2011 - 16:32

Jan En Ans Jager:

Hallo Wytze,
    Na wat getelefoneer met je moeder het juiste mail adres te pakken. Onze schaapjes worden nu geschoren. We hebben niet teveel gras voor ze. Veel te droog. Fijn om te lezen dat je eerste indrukken goed zijn. Goeije en veel plezier met je werk.