Ethiopia de eerste maand! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu Ethiopia de eerste maand! - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu

Ethiopia de eerste maand!

Door: Wytze

Blijf op de hoogte en volg Wytze

05 Juli 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

De stroom is net weer terug, gisteravond en vanavond was er geen stroom. Het is toch wel even wennen om als de stroom uitvalt op zoek te gaan naar lucifers en kaarsen. Vorige week ook nog bijna een week zonder water, de reserve tank heeft het een nog een aantal dagen volgehouden maar was op een gegeven moment toch ook leeg.
Het is dus echt Afrika, moet nog steeds wennen dat het hier om 18 uur donder begint te worden en dat het rond 19 uur toch echt donker is.

Na de eerste week verder gegaan met inlezen en mensen ontmoeten, verder een checklist gemaakt voor de grootschalige bedrijven. Nu bij bijna 10 op bezoek geweest. Erg grote verschillen, het is niet te vergelijken met NL. Voer is erg duur en wordt dus maar minimaal gegeven. Mageren koeien, veel kruislingen, zijn boeren bij die al 40 op dezelfde stal melken en er is lijkt het wel weinig veranderd.

Afgelopen dagen met Sipke Hiemstra een fokkerij expert van de WUR bij boeren langs geweest. Als je van Holstein Frysian koeien uitgaat die je in NL ziet dan is het toch wel even schrikken bij de meeste bedrijven hier. Vandaag weer bij een bedrijf geweest die wat willen en ook van alles willen en kunnen gaan doen, dat geeft weer goede moed.
Afgelopen weekend bij een vrouw geweest die 4 koeien aan de melk had, en ook nog sterke drank stookte van mais, (te koop voor 1 liter voor 1 dollar) wat over bleef ging naar de koeien en die zagen er dus ook goed uit!!

De meeste melk gaat hier van boer tot buur (informele circuit), maar ook wordt er melk verzameld door cooperaties of particulieren die de melk dan weer verkopen in of aan winkels of aan verwerkers. De melk wordt niet gekoeld, en staat dus soms lekker een dagje voordat je het kunt kopen in de winkel...is het dus al bijna karnemelk...

Mijn rijbewijs heb ik inmiddels ook binnen, na drie dagen en 5 gebouwen en instanties af geweest te zijn. Kreeg ik toch eindelijk voor 4 euro mijn rijbewijs. Nu nog een auto kopen, dat is weer een nieuw avontuur, een toyota carolla uit de jaren 80 kost hier 5000 euro. Wordt nog goed speuren naar een auto.

Wat ik afgelopen weken van het landschap gezien heb is heel divers, naar het zuiden, warm veel akazia bomen, meertjes en overal akkertjes met mensen en overal erg veel koeien en ezels die voor je auto proberen te springen. Naar het noorden veel groene hoogvlaktes met erg mooie glooiende heuvels en ook weer veel koeien.

Van het weekend gaan we naar Nazareth weer even de stad ontvluchten en lekker ontspannen na een week met de WUR mensen op stap geweest te zijn.

Chow

• 05 Juli 2011 - 17:08

Huuske:

Yoo Oetze!

Goed bezig daar, wel andere omstandigheden, maar daar kun jij tegen! Mooi avontuur wat je daar hebt, goed bezig! Hier ook hard werken, maar nu even weekje vrij, o.a. Bospop (festival 3 dagen) doen met broeder Sjoerd). Leuke verhalen, ik blijf je volgen!

Greetz Huuske

• 05 Juli 2011 - 18:58

Els Koch:

Leuk om nog even bij te lezen voor hier de vakantie begint. Foto's erbij doen het ook goed.
    Wat een leven. Je moet wel idealen hebben. Er valt zo wel resultaat te behalen. Daardoor is het natuurlijk leuk om door te gaan.
    In Werkhoven wordt het stil. Volgende week is bijna iedereen in het Streekhuis op vakantie. De toekomst is nog steeds zeer ongewis. Wel hebben gebiedscommissie en PG zich vorige week uitgesproken om op Kromme Rijn niveau te willen blijven samenwerken. Hoe weten ze nog niet. In ieder geval een stuk soberder.
    Wytze, we blijven je volgen, maar gaan eerst even er tussenuit. Lekker zonder pc en smartphone. Tot later.

• 06 Juli 2011 - 10:23

Wibrich:

Tjee, stoer man! Je eigen Ethiopisch rijbewijs. Ach, en een toyota uit de jaren 80 voor 5000 euro? Koopje! haha.

Leuk om je belevenissen zo een beetje te volgen.

Groetjes Wib

• 07 Juli 2011 - 10:06

Leny:

Hallo Wytze,
    Wat leuk om je reisverslag te lezen. Klinkt echt als een soort oase voor jou, zo veel koeien! Zelf ben ik in Kenya geweest op genderprojects, waar de vrouwen 1 Friesian Holstein koe hadden. Zo interessant en zo anders.
    Geweldige foto van die ezel met stro!
    Goed dat je je rijbewijs hebt, maar op de foto lijkt het meer op een soort opsporingsbericht van een crimineel .......... sorry .......... grapje!
    Mocht je Sipke Joost Hiemstra nog een keer ontmoeten, doe hem dan de groeten. Was in een grijs verleden nog een collega bij het IKC-Veehouderij.

Succes en veel plezier!

• 07 Juli 2011 - 19:24

Jelmer:

Ha Oetze !

Daar was het verslag al ;)

En al druk aan het werk zo te lezen. En weer even back to basics als het om voorzieningen gaat....Heb je inmiddels een autootje? Of moet ik je helpen er eentje uit NL te verschepen.

Veel succes daar! Ennuh....hoe staat het met het uitgaansleven van Addis?

Cheers!
    JV

• 08 Juli 2011 - 06:33

Joan:

Hey Wytze,

Interessant om je te volgen. Afgelopen woensdag jongerencommissie gehad waar je opvolger Jolmer bij was. Een super interessante bijeenkomst over social media. We gaan kijken wat we ermee kunnen in de agrarische sector.
    Wat ik lees is dat je toch een behoorlijke stap terug gaat in de tijd.
    Ik heb je link naar alle jocoleden gestuurd.
    Succes bij je activiteiten en
    we follow you.....
    Groet Joan

• 25 Juli 2011 - 07:39

Ron:

Hoi, leuk verslag. Ik zie wel dat ik mijn Toyota Corolla veel te goedkoop verkocht hebt (in New Zealand 1989 voor 900 NZ $). Had hem moeten verschepen.
    Voer te duur, is irrigatie niet mogelijk vanwege politieke omgeving?
    groet Ron

• 14 Augustus 2011 - 10:51

Jolmer De Vries/it H:

Hoi Wytze,

Prachtige interessante reisverslagen! ( Die probeer ik zo goed mogelijk te lezen, moest tussen door ook nog de broek verschonen van onze dochter, die in middels ook al op de wc poept. En die doet daar ook leuke dingen mee. Poep kun je ook mee schilderen) Wanneer komt de volgende reisverslag? Vindt het erg leuk om die te lezen. Hier in Fryslan groeit het gras erg goed. We hebben veel (erg veel) regen gehad!! Kun je ook een korte schets geven van de Ethiopische melkveehouderij (€).

Groetnis Jolmer

• 22 Augustus 2011 - 13:46

Ykiedeleeuw@yahoo.co:

Haaai die Wytz, even een groet van ali en mij en het wordt weer tijd voor een volgend verslagje... of zit je er tot over je oren in... het ga je goed en hoop, dat je een echte bijdrage levert...