13 maanden zon - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu 13 maanden zon - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Wytze Brandsma - WaarBenJij.nu

13 maanden zon

Door: Wytze

Blijf op de hoogte en volg Wytze

04 Oktober 2011 | Ethiopië, Addis Abeba

Nu de regentijd dan toch echt is afgelopen, wordt het weer eens tijd voor een update (ook op veler verzoek trouwens).

Vorige week was er een groot nationaal feest Meskel en volgens de Ethiopiers regent het daarna niet meer, wat ook zo blijkt te zijn en de temperatuur is ook een stuk aangenamer geworden.

Waar ik afgelopen weken erg blij mee ben is mijn auto, een short wheel based toyota land cruiser (zie foto). Het is bijna een old timer hij komt uit 1989, maar een auto die voornamelijk bestaat uit ijzer. Dus de medeweg gebruikers kijken goed uit wat ze doen, en dat is nogal fijn met het gekke verkeer hier. En nu hoef ik niet meer met de taxi's te onderhandelen over de prijs, de auto geeft een geweldig vrij gevoel.

En het komt ook handig uit dat ik een eigen auto heb, morgen komt Nils Ykema op bezoek en dan kunnen we een mooie toch maken het land in.

Voor het MIDD program (mijn werk) heb ik een workshop gehouden in Bahir Dar en na afloop nog twee dagen oude kerken bekeken en de blue nils falls. Het begin van de nijl.

Verder heb ik nog bijna twee weken collega's over de vloer gehad en hebben we veel workshops gehad en over het programma van de komende maanden en jaren gesproken. Erg druk dus.

Op het moment erg druk met het opzetten van een advisory service voor grotere bedrijven. We gaan nu data verzamelen, en aandacht besteden aan grootste problemen. Vaak zijn dat tekort of te duur voer en de vele gezondheidsproblemen.

Verder is afgelopen zaterdag de rugby weer begonnen dus heerlijk een balletje gegooid. En natuurlijk a.s. zaterdag de kwartfinales rugby kijken.

Ben ook nog een weekendje in het noorden (Mekele) geweest en wat rots kerken bekeken. Was een heel gedoe om in zon kerk te komen boven op een berg, na 1m5 lopen kwam de volgende hindernis ongeveer 5 meter omhoog klimmen op erg kleine richeltjes en met een afgrond van 100 meter. Doe ik toch niet dagelijks, maar het uitzicht en de kerk waren erg bijzonder, de moeite loonde dus zeker.


Goed er is veel meer gebeurd, maar zal proberen wat sneller weer een verhaaltje te typen.

Groeten uit een heerlijk warm Addis Ababa.

Wytze



  • 04 Oktober 2011 - 14:17

    Hedwig :

    mooie foto's!!

  • 04 Oktober 2011 - 15:49

    Wibrich:

    Hehe, eindelijk een verhaaltje! Leuk man.

    Die rotsen beklimmen waren voor jou natuurlijk geen enkel probleem! Jij als echte avonturier.

    En je auto ziet er toch wel puik uit! Je zou niet zeggen dat het een oldtimer is...

    Fijn dat het goed gaat en we zien (snel) je volgende verhaal tegemoed.

    Groetjes van Bart, Wibrich en Jesper

  • 04 Oktober 2011 - 15:53

    Eric:

    is het bier lekker daar?

  • 04 Oktober 2011 - 16:52

    Els :

    Je hebt vast gehoord hoe vaak we je de afgelopen tijd genoemd hebben. Eindelijk weer een verslagje.
    Je bent op de helft, hè? Ben je tevreden tot nog toe?
    Mocht je in januari terugkomen dan vrees ik dat dat niet meer in het Streekhuis is. De Provincie trekt de stekker er heel rigoureus uit. We zoeken nu naarstig naar overgangsmogelijkheden. We zien kansen, zij het heel afgeslankt, maar het vraagt tijd om die overgang te maken. En tijd is geld. En wie heeft er geld (voor over) op dit moment? Spannend!

  • 05 Oktober 2011 - 10:01

    BL:

    Yo Wytze, goed weer een verhaaltje te lezen :-) en de foto's spreken trouwens ook boekdelen... Veel plezier met de komende roadtrip en ben blij dat je één van de beste 'Oer Jeeps' hebt kunnen vinden. Niet kapot te krijgen!
    Grtz B.

  • 06 Oktober 2011 - 20:57

    Daninho:

    He rafiki,

    Je maakt wel weer genoeg mee, zie ik. Goeie zaak! Veel plezier komende tijd met maken van tochtjes. Mooie foto's trouwens.
    Laterz.............

  • 09 Oktober 2011 - 11:33

    Herman En Elsbeth:

    Hallo Wytze,
    Ik krijg hoogtevrees als ik naar die foto's kijk. Wat een ervaring en wat een prachtige kerken. Heel bijzonder en ook de bronnen van de Blue Nile. Succes met het vele werk want dat zal niet makkelijk zijn. Heerlijk dat je nu een auto hebt. Heel veel liefs van herman en elsbeth

  • 10 Oktober 2011 - 19:52

    Fenna:

    Ziet er allemaal goed uit. Ik kan me voorstellen dat je het naar je zin hebt. Werkse en geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wytze

Opgegroeid in Kenia en op de boerderij in Friesland. Ga ik nu wonen in Addis Ababa waar ik als consultant in de melkveehouderij ga werken.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 508
Totaal aantal bezoekers 53782

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 01 Mei 2013

Overlanden

04 Juni 2011 - 10 Mei 2012

Werken in Afrika

14 December 2010 - 12 Januari 2011

Mexico en Peru

15 December 2009 - 15 Januari 2010

Tripje Namibie/Zuidelijke/ Oostelijk Afrika

19 Juni 2007 - 23 April 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: